Matus Tibor írása a Makronómon.
A vállalat vezetői az okok között említették azt is, hogy bár 2008 óta vannak jelen a szlovákiai piacon, de azt várták, hogy az árszabályozást megszünteti az állam. Mivel az állami hivatal a mai napig beleszól az árképzésbe, ezért nem látják értelmét, hogy további forrásokat ruházzanak be a vállalatuk fejlesztésére. Úgy látják, hogy a jelenlegi leszabályozott árak nem fedik a költségeket, és nem is számítanak arra, hogy a helyzet a közeljövőben javulni fog.
Szlovákiában a kisvállalatoknál, illetve a háztartásoknál az energiaárak szabályozva vannak. Csak az évente 30 megawattóránál nagyobb energiafogyasztással rendelkező vállalatok juthatnak hozzá az áram- és gázszolgáltatáshoz az aktuális piaci árakon.
A Slovakia Energy a legnagyobb alternatív szolgáltató fokozatosan tudta emelni az ügyfeleinek a számát, és 3,8 százalékos piaci részesedést szerzett Szlovákiában, ami 308 ezer megszerzett ügyfélt jelent.
Jelen pillanatban október végéig vállalták az energiaszolgáltatás biztosítását, az ügyfeleknek addig kellene új szolgáltatóval szerződést kötniük, így a héten már sorok alakultak ki a nagy szolgáltatók ügyfélfogadó helységei előtt.
Elvileg a Árszabályozó Hivatalnak október utánra is ki kell neveznie egy szolgáltatót, amely a hoppon maradt ügyfeleknek még három hónapig biztosítja az áram- és gázellátást.
Hasonlóan Csehországban is beadta a derekát egy kisebb szolgáltató még szeptemberben. Viszont
a cseheket most az háborítja fel, hogy több alternatív szolgáltató is próbálja egyoldalúan módosítani azokat a szerződéseket, amelyeknél előre lekötött energiaárak vannak.
Kétség kívül az alternatív szolgáltatók tudtak olcsóbb energiaárakat kínálni, máskülönben nem szerezhettek volna ügyfeleket. A stratégiájuk annyiban tért el a nagyokétól, hogy míg a nagyok az energia nagy részét hosszú távon bebiztosították, addig a kicsik az utolsó pillanatokban igyekeztek hozzájutni a piacokon az olcsóbb energiához. Ez a stratégia, mikor normális szinten van a kínálat, esetleg túlkínálat van, kitűnően működhet, viszont a jelenlegi energiakrízisnél láthatóan befuccsolt.
A legkellemetlenebb helyzetben az a több százezer ügyfél van, kiknek pár héten belül új szolgáltatót kell találniuk, kisorakozni a több órás sorokat, hogy új szerződést köthessenek.
Igyekezniük kell, mert nem igazán tették közzé a megbízott szolgáltatók feltételeit. Márpedig a keserű tapasztalatból kiindulva, pár centnyivel jobb árért nem fogják a kis alternatív szolgáltatókat választani, hanem azt, amely a régiójukban piacvezetőnek számít.